Gmina Michałowice
Oficjalny serwis informacyjny.

Prognoza rozwoju gminy
Prognoza przewidywanych zjawisk i procesów w gminie.

ZMIANY W ŚRODOWISKU PRZYRODNICZYM

Władze i mieszkańcy Gminy zdają sobie sprawę, że kondycja środowiska przyrodniczego ma kluczowe znaczenie dla jej dalszego rozwoju.

Prace koncentrują na poprawie warunków wodnych i sanitarnych oraz wzmocnieniu i wzbogaceniu szaty roślinnej (ekosystemów łąkowych i leśnych oraz zieleni osiedlowej i zabytkowej).

Do najważniejszych zadań należy budowa zbiorników retencyjnych w obszarze chronionego krajobrazu doliny Raszynki, oraz zagospodarowanie przestrzeni wokół rzeki.

ROZWÓJ GOSPODARCZY

Kontynuacja reform oraz korzystna sytuacja na międzynarodowych rynkach pozwala utrzymać wysokie tempo rozwoju kraju, a tym samym aglomeracji stołecznej.

W Warszawie do 2010 roku przewiduje się wzrost zatrudnienia o około sto tysięcy ludzi, powstaje więc zapotrzebowanie na wykształconych, wysokokwalifikowanych pracowników. Będą oni potrzebowali mieszkań w otoczeniu Warszawy. Rozwijające się w stolicy firmy będą poszukiwały nowych terenów by zlokalizować swoje przedsiębiorstwa. Rosnący rynek pracy przyczyni się do nasilenia urbanizacji terenów podwarszawskich.

Dzięki realizacji odpowiedniej polityki przestrzennej przez władze gminy Michałowice przy jednoczesnej aktywnej promocji walorów i zasobów gminy, nastąpi rozwój zorganizowanego budownictwa mieszkaniowego o wysokim standardzie i estetyce.

ROZWÓJ DEMOGRAFICZNY

Prognozy demograficzne przewidują nieznaczny przyrost naturalny w strefie podmiejskiej Michałowice, Pęcice, Reguły. Skala napływu ludności do gminy będzia zależała głównie od podaży terenów pod budownictwo mieszkaniowe oraz miejsc pracy.

Władze Gminy w zakresie budownictwa przyjęły dwa warianty zależnie od wzrostu liczby mieszkańców: Wariant 1 - umiarkowany: w 2010 roku 14,5 - 15,0 tys. Wariant 2 - dynamiczny: w 2010 roku 16,0 - 20,0 tys.

Uwzględniając rozmiary terenów przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe za docelową wielkość zaludnienia można przyjąć szesnaście - dwadzieścia tysięcy mieszkańców w 2010 r. Struktura będzie korzystna, dominować będzie ludność młoda (60% 25 - 44 lata), wykształcona, aktywna zawodowo.

Można zakładać, że w 2010 roku według umiarkowanego wariantu rozwoju siedem tysięcy osób będzie czynnych zawodowo, w tym cztery i pół tysiąca pracujących na miejscu. Liczba miejsc pracy zwiększy się o pięćset - siedemset.

Popyt na tereny pod to budownictwo wymusi współudział developerów w realizacji podstawowych urządzeń i sieci infrastruktury technicznej, zwłaszcza w dziedzinie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków.

Rozwój funkcji mieszkaniowej przyczyni się do rozwoju małych firm (w tym rodzinnych) działających w sferze usług dla ludności.

Władze gminy, tworząc warunki do rozwoju działalności gospodarczej (głównie poprzez rozwój komunikacji i infrastruktury technicznej) oraz prowadząc aktywną działalność ofertową na rynkach inwestorów, przyciągną na teren gminy pożądane inwestycje gospodarcze.

Produkcja rolnicza w gminie Michałowice zostanie ograniczona do kilkudziesięciu gospodarstw, głównie specjalizujących się w produkcji warzyw. Część rolników będzie prowadziła gospodarstwa ekologiczne. Ograniczenie działalności rolniczej nastąpi zarówno w wyniku procesów rynkowych, jak i na skutek przeznaczenia w planach miejscowych części gruntów rolnych na tereny budowlane.

ROZWÓJ KOMUNIKACJI

W dotychczasowych opracowaniach urbanistycznych planuje się przeprowadzenie autostrady A2 (wariant ursynowski) w wolnej przestrzeni między zabudową Opaczy Kolonii a Michałowicami Osiedle oraz utworzenie węzła na skrzyżowaniu tej autostrady z projektowaną trasą Salomea - Wolica. Budowa autostrady wymusi dalsze inwestycje drogowe o znaczeniu ponadlokalnym, co uporządkuje układ drogowy w północno - wschodniej części gminy.

Zmieni się rozkład ruchu w sieci drogowej gminy, odciążona zostanie szosa Warszawa - Pruszków przez drogi dojazdowe do węzła autostradowego i trasy Salomea - Wolica.

W sumie przebudowa układu dróg krajowych w rejonie Gminy Michałowice wynikać będzie z potrzeb aglomeracji warszawskiej i powinna składać się z:

  • istniejącej, zmodernizowanej drogi Warszawa - Pruszków - Żyrardów z obejściem Pruszkowa trasą Książąt Mazowieckich,
  • projektowanej trasy od Salomei - Michałowice Osiedle - Opacz Małą - Michałowice - Wieś w kierunku Sokołowa i Wolicy,
  • projektowanej drogi z Ursynowa (Pyr) przez Raszyn, Michałowice, Reguły do Piastowa,
  • projektowanej drogi z Piaseczna - Sękocin - Sokołów - Pęcice do Pruszkowa i dalej,
  • projektowanej i przedłużonej drogi z Piaseczna przez Magdalenkę, Nową Wieś, Utratę do Leszna.

Drogi te będą nowoczesne, wielopasmowe, ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi, z sygnalizacją świetlną, lub węzłami wielopoziomowymi.

Komunikacja jest istotnym elementem rozwoju Michałowie. Z rezerwy budżetowej gminy zostanie wybudowana obwodnica lokalna w Regułach i droga w Opaczy - Kolonii. Drogi powiatowe nie nadające się do przebudowy zostaną zdeklasowane do roli dróg lokalnych. Pozostałe będą modernizowane, drogi gruntowe otrzymają utwardzone nawierzchnie i zostaną poszerzone ich pasy.

KOLEJKA WKD

Znaczenie kolejki WKD dla rozwoju urbanizacji i gospodarki jest bezprecedensowe. Stosunkowo niewielkim wysiłkiem finansowym można rozwiązać problemy komunikacyjne mieszkańców pasa zachodniego Warszawy i Gminy Michałowice.

Modernizacja kolejki powinna obejmować:

  • unowocześnienie taboru kolejowego,
  • zwiększenie częstotliwości ruchu pociągów i prędkości ruchu,
  • poprawę bezpieczeństwa i komfortu jazdy pasażerów, budowę przystanków i obszernych parkingów w ich bezpośrednim sąsiedztwie,
  • poprawę przejazdów koło przystanków Michałowice, Reguły, Komorów, Opacz i Nowa Wieś.


ROZWÓJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ

Systemy infrastruktury technicznej będą rozwijane na obszarach zabudowy mieszkaniowej i działalności usługowo - produkcyjnej istniejącej i planowanej. Jej przyrost skoncentruje się w rejonie Michałowie, kierunek Pęcice, oraz od strony granicy z Pruszkowem w Regułach i terenów w pobliżu Komorowa. Plany rozbudowy istniejących zasobów gminy będą realizowane w powiązaniu z sąsiednimi ponadlokalnymi systemami Pruszkowa i aglomeracji warszawskiej.

Rozwój systemów wodociągowych, kanalizacyjnych i zaopatrzenia w energię będzie kontynuowany w układach zbiorczych. Udział ludnosci korzystającej z sieci wodociągowej wzrośnie do 100% w 2010 roku, z sieci kanalizacyjnej do 80%, gazu przewodowego do 100%, telefonii przewodowej do 50%.

Nastąpi poprawa ciągłości zasilania elektroenergetycznego w okresach szczytowych.

Zharmonizowany rozwój poszczególnych elemen-tów infrastruktury technicznej zmniejszy zanieczysz-czenie środowiska naturalnego, nastąpi poprawa czystości wód podziemnych i powierzchniowych, ochrony gleby przed ściekami i odpadami z wysypisk i wylewisk, cennego drzewostanu, oraz ochrony powietrza.

W okresie do 2010 roku zostaną sformułowane standardy infrastrukturalne dla docelowej wielkości 20 000 mieszkańców. Ujęte w planach inwestycyjnych będą konsekwentnie realizowane przez władze gminy, które popierają zaangażowani mieszkańcy.

ROZWÓJ INFRASTRUKTURY SPOŁECZNEJ

Działania gminy w tej dziedzinie będą wynikały z:

  • zadań związanych z reformami oświaty i zdrowia,
  • fazy rozwoju demograficznego:

    • niż dzieci w wielu szkolnym i młodzieży
    • wyż ludności w wieku przedszkolnym i poprodukcyjnym

  • migracja na tereny urbanizowane
  • rozwijanie i podnoszenie standardu usług

Planowana jest budowa przedszkola w rejonie Komorowa i budowa szkół w Michałowicach, Regułach i Komorowie.

Samorząd gminy będzie wspierał przedszkola prywatne, a w zakresie specjalistycznych usług medycznych współpracował z sektorem prywatnym (kontrakty) i przychodniami zlokalizowanymi poza gminą.

ROZWÓJ RYNKU NIERUCHOMOŚCI

Popyt na tereny pod budownictwo mieszkaniowe i działalność gospodarczą będzie wzrastał. Gmina zwiększy podaż odpowiednich gruntów budowlanych opracowując i uchwalając miejscowe plany, ich kierunek i kolejność zagospodarowania przestrzennego dla obszarów wskazanych w studium. Zwiększy także dostępność i atrakcyjność terenów dla inwestorów tworząc zasoby gruntów na cele rozwojowe gminy i zorganizowanej działalności inwestycyjnej w oparciu o ustalenia studium i planów (przejmując m.in. grunty od Agencji Własności Rolnej S.P.).

FINANSE GMINY

Wprowadzenie nowej ustawy o finansach lokalnych (zwiększając udziały gmin w podatku dochodowym pobieranym przez państwo) oraz ustaw podatkowych (zmiana obowiązującego podatku od nieruchomości na podatek o charakterze katastralnym), a przede wszystkim rozwój przedsiębiorczości prywatnej powinny przyczynić się do zwiększenia dochodów własnych gminy Michałowice.

Do 2006 r. najważniejszym źródłem finansowania inwestycji pozostanie budżet gminy (50% nakładów inwestycyjnych). Zaciągnięte kredyty preferencyjne lub komercyjne dostarcza ok. 34% potrzebnych nakładów. Udział środków własnych mieszkańców w inwestycjach wyniesie ok. 16%.



powiązane informacje w BIP (http://bip.michalowice.pl):

Urząd gminy Strona główna BIP Telefony i kontakty Ważniejsze telefony Informacje bieżące Aktualności Oferty pracy Władze Gminy Rada Gminy, Dyżury Radnych Komisje Rady Gminy Komórki Urzędu Regulamin Organizacyjny Obywatel w Urzędzie Elektroniczna Skrzynka Podawcza Uprawnienia obywatela w Urzędzie Ochrona danych osobowych Jak załatwić sprawę Petycje Język migowy Prześlij stan licznika Zamówienia Publiczne Ogłoszenia przetargów Informacje z otwarcia ofert Konkursy ofert - zamówienia publiczne poniżej 30.000 euro Rozstrzygnięcia konkursów ofert Rozstrzygnięcia przetargów Koncesje na usługi Informacje dla stowarzyszeń Plany postępowań o udzielenie zamówienia publicznego Archiwum Zamówienia na usługi społeczne Prawo Miejscowe Uchwały Rady Budżet Zarządzenia Wójta Statuty i Regulaminy Opłaty, podatki Raporty i kontrole Sprawozdania Wójta Protokoły z posiedzenia Rady Gminy Stanowiska Rady Gminy Rejestry i ewidencje Zamówienia na usługi społeczne Zagospodarowanie Przestrzenne Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Plany zagospodarowania przestrzenego Jednostki organizacyjne i pomocnicze Lista jednostek organizacyjnych Lista jednostek pomocniczych Sztab Kryzysowy Obrona Cywilna Straż pożarna Informacja Publiczna Dostęp do Informacji Publicznej Udzielanie informacji publicznej nie udostępnianej w BIP Ponowne wykorzystywanie Informacji Publicznej Co to jest Biuletyn Informacji Publicznej? Biuletyn Informacji Publicznej został stworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej w postaci elektronicznej. Biuletyn ten składa się z witryn WWW, na których władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne udostępniają informacje publiczne wymagane przez polskie prawo.  WYBORY SAMORZĄDOWE - 2018 Na podstawie przepisów art. 9 ust 4 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209 poz. 1243) Wójt Gminy Michałowice informuje, że osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mogą w Urzędzie Gminy Michałowice wykorzystać więcej::. Kontakt Gmina Michałowice Reguły, ul. Aleja Powstańców Warszawy 1 05-816 Michałowice www.michalowice.pl Sekretariat: tel: (22) 350 91 91 fax: (22) 350 91 01 mail: mailer('sekretariat', 'michalowice.pl', ' ', 'sekretariat', 'michalowice.pl'); Wójt Gminy Michałowice Z-ca Wójta Sekretarz Skarbnik Krzysztof Grabka - Zofia Idzikiewicz Anna Jankowska Godziny pracy: poniedziałek: 9.00-17.00 wtorek-piątek: 8.00-16.00 Konta: Bank Spółdzielczy w Raszynie  nr r-ku budżetu: 16 8004 0002 2007 0009 0623 0001   Wadia przetargowe oraz zabezpieczenia należytego wykonania umów należy wpłacać na rachunek nr: 86 8004 0002 2007 0009 0623 0002   Opłaty z tytułu zajęcia pasa drogowego oraz opłaty za umieszczenie urządzeń w pasie drogowym należy przekazywać na rachunek nr: 64 8004 0002 2007 0009 0623 0010   ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA adres skrytki Urzędu Gminy Michałowice: /4ld31qr0t1/SkrytkaESP Gmina Michałowice: REGON: 013269290 Identyfikator Gminy: 1421042 NIP Gminy: 534-24-80-595 Urząd Gminy w Michałowicach: REGON: 000541753